Test Mazda MX-30: Tegen de ‘stroom’ in

Ook Mazda’s eerste elektrische wagen staat nu in de showroom. Een crossover, want die zijn momenteel zo populair. Toch houdt het de Japanse constructeur niet tegen om af en toe stevig tegen de stroom in te roeien.

Inderdaad, geen batterij van meer dan 40 kWh in de Mazda MX-30 en zeker geen “Long Range”-versie met een accu van boven de 50 kWh. De Japanse constructeur houdt de batterij bewust klein. De MX-30 werd immers gezien als een tweede wagen, de afstand die hij moet afleggen is dus beperkt. Bovendien zorgt een kleinere batterij ook voor een kleinere impact op het milieu. Want ja, zo’n EV mag niets uitstoten, dat wil niet zeggen dat er niet vervuild wordt bij zijn productie.

Die ecologische kaart trekt Mazda ook door naar het interieur. Daar herken je immers kurk en een stof die gemaakt werd uit gerecycleerde PET-flessen. En zelfs het leder is eigenlijk een plantaardig alternatief. Al is dat uiteraard niet het meest opvallende kenmerk van deze stekkerwagen, dat zijn zijn Freestyle deuren, een knipoog naar de Mazda RX-8. Knap, dat wel, maar de instap naar achter blijft behoorlijk moeilijk, zeker door de beperkte hoofdruimte op de achterste rij.

Artificieel motorgeluid

Voorts toont de MX-30 een nogal conventionele huiskamer. De zetels zitten goed, het Mazda-infotainmentsysteem werkt puik en het tweede schermpje voor de bediening van de airco is een fijne eyecatcher. Ook leuk dat Mazda een – weliswaar iets te artificieel – motorgeluid inbouwt dat het snelheidsgevoel moet ondersteunen. Al komt dat nauwelijks boven de radio op gemiddeld geluidsniveau uit …

Maar toch, de Japanse constructeur heeft zijn best gedaan om deze MX-30 in elkaar te schroeven als elke andere Mazda. Geen overdreven elektrisch gehocus-pocus, maar een gewone elektrische wagen … met een 140 pk elektromotor. En zo rijdt de MX-30 ook. Geen overdreven duw van het koppel om het “wat speciaal” te maken, het rempedaal voelt een pak natuurlijker dan in veel andere EV’s en het rijgedrag profiteer van zijn – voor een stekkerwagen althans – bescheiden gewicht va zowat 1,7 ton.

Conclusie

De Mazda MX-30 rijdt als eender welke andere wagen van het merk. En dat is positief! Door zijn gewaagde batterijkeuze is het geen EV voor iedereen, maar we zijn blij dat de constructeur uit Hiroshima doelbewust zijn eigen goesting blijft doen. Want door iedereen te willen plezieren … plezier je uiteindelijk niemand!

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo
Transmissie Automaat
kW 107 kW
pk 140 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 9.7 sec
Brandstof Elektrisch