Test Mazda2: Subtiele retouches

De Mazda2 2020 is een opgewaardeerde versie van Mazda’s kleine hatchback. Zoals dat met facelifts gaat, geen spectaculaire ingrepen. Eerder subtiele retouches die de compacte stadswagen naar een hoger niveau moeten tillen. Op technisch vlak noteren we de nieuwe Skyactiv-technologieën en verbeterde i-Activsense-veiligheidsvoorzieningen.

De Mazda-designers hebben bepaalde elementen van de nieuwe hatchback vereenvoudigd of geëlimineerd om een indruk van breedte, stabiliteit en elegantie te creëren. De onderdelen van het koetswerk die onder het mes gingen, zijn de voor- en achterbumper, het radiatorrooster, de koplampen en de achterlichtblokken. In vergelijking met de vorige generatie oogt de lijn vloeiender en virieler. De nieuw ontworpen 16” lichtmetalen velgen met hoogglanslak zetten die look extra in de verf.

Een nieuwe lederen bekleding voor de zetels, de deuren en het dashboard, nieuwe kniesteunen en hertekende verluchtingsroosters. In het hertekende interieur voert discretie (nog altijd) de boventoon. Geen schreeuwerige kleuren noch designfratsen. Er zijn wel nieuwe – eerder neutrale – kleurencombinaties in functie van het uitrustingsniveau.

Maar het is niet alleen cosmetische opsmuk. De dikkere hemelbekleding, de zwarte afdichtingslippen aan de achterdeuren en de trillingswerende materialen in de achterste wielkasten dragen bij tot een betere geluidsabsorptie en -isolatie, in het bijzonder voor de inzittenden achterin. Ook dringen de nieuw ontwikkelde banden en verbeterde schokdempers rolgeluiden en trillingen van het wegdek terug.

En blijkbaar is er ook nog progressiemarge in het zeteldepartement. Het design van de nieuwe voorzetels steunt op het feit dat mensen een aangeboren vermogen hebben om tijdens het wandelen hun evenwicht te bewaren en hun hoofd stabiel te houden wanneer ze hun bekken rechtop houden. Die vaststelling werd ook in Mazda’s nieuwste technologieconcepten geïntegreerd en resulteerde in hertekende zetels die het bekken rechtop houden om de natuurlijke S-welving van de ruggengraat aan te houden. Dat wordt immers als de ideale zithouding beschouwd.

In de categorie ‘mooi meegenomen’ gooit Mazda ook nog enkele gadgets in de strijd, zoals een verwarmd stuur en een zelfdimmende achteruitkijkspiegel. Op het vlak van connectiviteit is nu ook Apple Carplay als Android Auto beschikbaar. Vandaag kan je dat nauwelijks nog een extra troef noemen. Eerder een manco wanneer je het niet aanbiedt…

Motoren

De nieuwe Mazda2 2020 is in België en Luxemburg leverbaar met twee 1.5 Skyactiv-G-benzinemotoren met dubbele bovenliggende nokkenas en zestien kleppen. Behalve de MHEV-versies (Mild Hybrid Electric Vehicle) van 90 pk, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, is er ook een versie met 90 pk en een zestrapsautomaat (zonder MHEV).

De motor met 90 pk ontwikkelt zijn maximumvermogen bij 6.000 t/min en zijn maximumkoppel (148 Nm) bij 4.000 t/min. Dat vertaalt zich in 9,8 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 184 km/u. Voldoende in dit segment, maar thrillseekers zijn hier duidelijk niet aan het juiste adres. En nog veel minder bij de automaat die de Mild Hybrid technologie moet ontberen: in 12 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 177 km/u. Ook Greta zal zich eerder kunnen vinden in de 94 g CO2/km van de manuele versie dan de 118 gram van de automaat. Not that we really give a damn, maar het klinkt wel net zo politiek correct om dat te schrijven.

Rijden

Wie een beetje vertrouwd is met het merk, weet dat ze bij Mazda niet graag half werk leveren als het gaat om rijgedrag. De verpersoonlijking daarvan is de MX-5, die qua fun-factor zijn gelijke niet kent. Zo veel rijplezier biedt de nieuwe Mazda2 niet, maar een verbeterde ophaning en GVC Plus zorgen wel voor een kwiek en responsief rijgedrag. GVC Plus staat voor G-Vectoring Control Plus en eenvoudig uitgelegd, worden de buitenste wielen licht afgeremd wanneer je uit een bocht komt en het stuur terug naar de rechtuitstand draait. Daardoor keert de Mazda2 gemakkelijker terug naar een rechte lijn, worden rijstrookwissels vloeiender en voelt de auto in zijn geheel stabieler aan. Al bij al een prettige rijervaring, zoals we van het Japanse merk gewoon zijn.

Technische gegevens

Aantal cilinders 4
Atmo/Turbo atmo
Transmissie Manueel
kW 66 kW
pk 90 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Brandstof Benzine
CO2 uitstoot 94 g/km
Prijs (vanaf) € 17.490