Test Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180d: de laatste stuiptrekking van de dieselmotor?

Over smaken en kleuren valt niet te twisten, over de intrinsieke schoonheid van de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake evenmin. Rest ons nog de vraag of ook de (samen met Renault ontwikkelde) 180d-instapdiesel boven alle twijfel verheven is?

Hoewel de Mercedes-ingenieurs bij de modelwissel vooral een grotere praktische bruikbaarheid nastreefden, blijft ook deze tweede CLA Shooting Brake-generatie een waar genot om naar te kijken. Wie goed kijkt, ziet ook dat de designbreak met coupé-allures zo’n 5 centimeter groeide in alle richtingen, met een welgekomen groeistuit voor zowel het ruimteaanbod (vooral achterin) als het koffervolume als rechtstreekse resultaat. Handige Harry’s kunnen voortaan dwepen met een aanzienlijk bredere laadopening (87 centimeter, tegenover 63,5 voor de eerste generatie), al blijft de kofferuitsnijding simpelweg te hoog voor het in- en uitladen van zware voorwerpen.

Nu is verhuistalent uiteraard niet de voornaamste reden waarom menig carrièretijger zich liefst van al met een CLA Shooting Brake in de dagelijkse pendelellende wil storten. Imponeren doet de CLA liever (en beter) met zijn aangename woonkamer, die – net als bij de A-Klasse – een digitale ‘widescreen cockpit’ met dubbele breedbeeldschermen huisvest. De wow-factor wordt nog verder verhoogd via het spraakgestuurde MBUX-infotainmentsysteem, zelfs al moet het qua gebruiksgemak en handelingssnelheid nog steeds de duimen leggen voor een analoge druk- of draaiknop. Maar misschien zijn we gewoon oud aan het worden…

Over oud(-gedienden) gesproken: onder de motorkap van onze test-CLA lag het samen met Renault ontwikkelde 1,5 liter-dieselblok, 116 pk en 250 Nm sterk. Ondanks die bescheiden specificaties trekt de achtklepper nog steeds behoorlijk zijn streng – zeker in combinatie met de feilloos werkende 7G-DCT automaat – al klinkt hij wel wat hol in de hogere toeren. Eens op kruissnelheid getuigt het kleine molentje echter van een grote discretie én een bijzonder matige dorst. Tijdens onze testweek klokten we een verbruiksgemiddelde van 4,6 liter/100 km, een cijfer waar zelfs menig plug-in hybride voor moet passen. Wie beweerde er ook alweer dat diesel dood en begraven was?

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo