Test MG ZS EV: debuut onder hoogspanning

Na een afwezigheid van zowat 15 jaar keert MG terug naar ons land. Niet meer als een Brits merk, maar onder Chinese vleugels. En ook het concept werd aangepast. Daar waar het merk vroeger pure Britse rock was, met lichte, toegankelijke sportwagens met verbrandingsmotor, zit de debuutplaat van MG 2.0 immers propvol … elektronische beats.

Elektronische beats die bovendien betaalbaar zijn. De MG ZS EV, de eerste die naar ons land komt, is een compacte crossover met een 143 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een batterij van 44,5 kWh. Een combinatie die goed is voor een WLTP rijbereik van 263 kilometer en 30.985 euro zal kosten. Dat lees je goed, dik 30.000 euro. Daarmee blijft de MG flink onder de prijs van directe concurrenten als de Hyundai Kona (vanaf 38.990 euro) en de e-2008 (vanaf 36.000 euro), zelfs wanneer we de best uitgeruste versie nemen (33.635 euro).

Door zijn prijs weet de MG zich dus best wel te onderscheiden. Met zijn design is dat veel minder het geval. “Een beetje Mazda”, “kenmerken uit de Volkswagengroep” of “typisch Aziatische lijnen”, waren maar enkele van de opmerkingen die we uit de mond van de andere journalisten hoorden.

En je moet ze ergens wel gelijk geven. Zonder de MG-badges, die zo groot zijn dat je ze ook vanuit de ruimte kan spotten, zou de ZS EV kunnen doorgaan als eender welke andere crossover. Anderzijds is dat ook geen nadeel. De ZS houdt het visueel immers redelijk bescheiden, in tegenstelling tot sommige andere EV’s. Grootste getuige daarvan is zijn front. Met iets wat visueel lijkt op een radiatorrooster (maar eigenlijk de laadklep verstopt) loopt hij allesbehalve te koop met zijn elektrische genen en ga je haast geruisloos op in het verkeer.

Alles is relatief

Maar hoe komt het dan dat MG een EV aan deze prijs kan neerzetten? Enerzijds kan het de prijzen bij zijn toeleveranciers drukken als onderdeel van het grote SAIC-concern, de zevende grootste autoproducent ter wereld. De daaraan verbonden schaalvoordelen combineren de Chinezen met joint ventures met batterijproducenten, die voor een constante en goedkopere toestroom aan batterijen zorgt. Anderzijds heeft MG ook enkele kleine compromissen gesloten binnenin de wagen.

De ZS EV krijgt een verzorgde huiskamer, maar hier en daar springen toch enkele hardere plastics in het oog. Het centrale infotainmentscherm gaat dan weer meteen – en op een positieve manier – met de aandacht lopen, maar werkt traag en herbergt enkele foutjes (zoals de mogelijkheid om je verbruik aan te geven in liter per 100 km).

Dat gezegd zijnde, kan krijgt de duurste versie nog altijd standaard een panoramadak en zetelverwarming, ben je al vanaf de standaardversie goed geëquipeerd qua connectiviteit en haalde de ZS EV vijf sterren op veiligheid bij EuroNCAP. Dat zijn toch zaken die primeren op de kwaliteit van het plastic …

Dansen onder het gewicht

Ook onderweg merk je dat MG hier en daar een compromisje heeft gesloten. De ZS heeft de kwieke gasrespons die we van een EV kennen, maar het onderstel is vooral op comfort afgesteld. Op zich is dat geen probleem, zij het dat het nog de ophanging van de “conventionele” ZS betreft (in China wordt dit model ook verkocht met verbrandingsmotor), waardoor de crossover soms wat gaat dansen onder zijn gewicht.

Desalniettemin blijft de MG aardig rijden, zeker bij de rustigere rijstijl die je nodig hebt om het maximum uit zijn batterij te halen (een dikke 200 à 220 km in de praktijk). Het stuur ligt prettig in de hand, de wagen antwoordt meer dan behoorlijk op je impulsen en de one pedal mag dan niet geheel feilloos zijn, maar reageert zeer gevoelsmatig.

Conclusie

Met de ZS EV begint MG op een mooie manier aan zijn tweede leven. Waar het merk vroeger de kleine sportwagen democratiseerde, doen de Anglo-Chinezen dat nu met de elektrische crossover, misschien wel het segment met het grootste potentieel in autoland. Hier en daar mag er dan wel wat beknibbeld zijn qua materiaalkeuze, maar staat niet in verhouding tot zijn kwaliteiten. Wij kijken er alvast naar uit wat MG in de toekomst nog voor ons in petto heeft.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo
Transmissie Automaat
kW 105 kW
pk 143 pk
Aandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 8.2 sec
Brandstof Elektrisch
Prijs (vanaf) € 30.895