Test Mini SE Countryman ALL4: polyvalent op elk vlak

De allereerste plug-in hybride van Mini krijgt een facelift. Is de hippe Mini op hoge poten daarmee weer helemaal mee of trapt hij in de fiscale en stillistische valkuilen? Fangio.be deed de test!

Je zal de nieuwe Countryman alvast moeilijk kunnen onderscheiden van zijn voorganger. De bumpers  en het radiatorrooster werden iets strakker en stoerder, er zijn nieuwe kleuren, andere wielontwerpen, hebben alle Countrymans voortaan standaard koplampen en mistlichten met led-technologie en prijken achteraan de lampen in Union Jack design. Het maakt de Countryman in ieder geval weer helemaal mee met zijn tijd. Voeg daar zijn hogere zitpositie en gebruiksgemak bij en je weet waarom deze jonge het zo goed doet in de verkooplijstjes.

De batterij kreeg wel een update zodat de Countryman in aanmerking komt voor een gunstige fiscale behandeling. Nu is hij 10 kWh groot, waardoor je op papier 55 tot 61 km ver zou geraken louter op elektriciteit. En nu we het toch over de batterij hebben: die zit onder de achterbank waardoor je niet aan kofferruimte inboet. Enkel op de achterbank mis je wat hoofdruimte, maar onze 1m96 kreeg het op geen enkele van de vijf zitplaatsen van de wagen echt benauwd.

De aandrijflijn bestaat dan weer uit een elektrische motor op de achteras van 95 pk en een verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft (125 paarden), goed voor een systeemvermogen van 220 pk, waardoor deze plug-in de krachtigste Countryman uit het gamma is.

Alles voor de wetenschap

Maar wat doet die combinatie in de praktijk? Het zette de journalisten op de perspresentatie aan om een wedstrijdje te houden: wie rijdt het zuinigst met de Countryman? Uw dienaar zette uiteraard zijn beste beentje voor, maar hield zijn rijgedrag realistisch (alles voor de wetenschap) – en dit in tegenstelling tot een concurrent die het bij 110 km/u op de Autobahn hield – en klokte af op een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km. Een puike prestatie van de kleine crossover!

Daarenboven valt er best wat lol te trappen met de nieuwe Countryman. Een acceleratie naar 100 in 6,8 seconden, een vlotte en soepele motor die naadloos tussen beide aandrijfmodi schakelt en een strakke wegligging maken ook van deze minst ‘mini’ Mini een echte Mini, iets wat je niet zou zeggen als je naar zijn “gabarit” kijkt. Voeg daar die typische Mini way of life aan toe met een interieur dat geniet van een nieuw instrumentarium (digitaal, maar optioneel) en een opgewaardeerd infotainmentsyteem, met een verbeterde display, een nieuwe bedieningsfilosofie, en je weet dat deze jongen zal scoren bij zijn typische cliënteel.

Technische gegevens

Aantal cilinders 3
Atmo/Turbo turbo
Cilinderinhoud 1.499 cc
Transmissie Automaat
kW 162 kW
pk 220 pk
Aandrijving 4x4
Acceleratie (0-100km/u) 6.8 sec
Brandstof Plug-in Hybride (Benzine)
Verbruik (gemeten) 4.9 L/100 km
CO2 uitstoot 45 g/km