Test Mitsubishi Space Star: een derde leven

Waar andere merken stilaan hun kleinste stadswagens uit het gamma halen wegens te weinig winstmarge, gelooft Mitsubishi duidelijk nog in de Space Star. Na een carrière van 7 jaar werd de stadsrakker voor een tweede keer bijgepunt, waardoor deze jongen zelfs geen tweede, maar een derde leven krijgt. Eens kijken of hij vandaag nog actueel blijft!

Actueel is alvast het nieuws snoetje van de Space Star. Net als de Outlander en de L200 krijgt de zakjapanner het Dynamic Shield design aangemeten. Zijn nieuwe koplampen en forse grille zorgen voor een frisse aanblik, waardoor hij zonder schroom mee op de familiefoto kan met de andere modellen van de Japanse constructeur. Achteraan kan hij dan weer kan rekenen op een scherpere, bredere bumper, L-vormige lichten in LED en een schattig dakspoilertje.

Daarnaast voorziet Mitsu ook een reeks opties om je Space Star helemaal naar jouw wens uit te dossen. Daaronder vallen onder andere voor-, zij- en achterschorten in koetswerkkleur, zwart afgewerkte 15 inch lichtmetalen velgen en twee nieuwe koetswerkkleuren: Sand Yellow metallic en White Diamond.

Habla Android?

Ook binnenin krijgt de Space Star een kleine update. Het infotainmentsysteem spreekt nu Android Auto en Apple Car Play, de stoel- en deurbekleding gingen er kwalitatief op vooruit, je hebt recht op nieuwe tellers en in de topversie is zelfs afwerking in carbonlook mogelijk. Natuurlijk regeert nog altijd het harde plastic de huiskamer van de Space Star, maar dat kan je ook verwachten in een auto met dit prijskaartje (11.490 euro).

De stadsrakker overtuigt dan ook vooral met de hoeveelheid auto die je krijgt voor deze prijs. Je kan rekenen op een voor dit segment vrijgevige 235 liter aan kofferruimte en ook de beenruimte op de tweede zitrij valt goed mee. Het enige minpuntje qua ruimte? Door de reeds hoge (en nauwelijks bij te stellen) zitpositie is de hoofdruimte redelijk beperkt. Zeker als je tot de “groten der aarde” behoort.

Enthousiaste driecilinder

Groot of klein, aan boord hoor je sowieso het enthousiast geroffel van het driecilindertje onder de motorkap. In ons geval was dat de 1.2 met 80 pk. Wie dat teveel vindt, kan eventueel ‘downsizen’ naar het éénliter met een cavalerie van 71 paarden. Beide motoren worden standaard gekoppeld aan een manuele vijfbak, de topversie kan je optioneel uitrusten met een CVT-automaat.

Dat was ook het geval in de wagen die Mitsubishi onder onze kont schoof. We kunnen alvast stellen dat we al een erger “koffiemoleneffect” hebben gehoord, maar het driecilindertje laat wel stevig van zich horen wanneer je op het gas gaat. Dat is ook nodig, want 80 pk is genoeg voor stadscentra, maar op de snelweg merk je dat de 1.2 toch stevig aan het werk moet.

Vijf basketbalspelers

Het stadskarretje komt dan ook vooral tot zijn recht … in de stad. Wat een verrassing! De ophanging is vooral op comfort afgesteld, waardoor de Space Star niet de snedige wagen is waar je snel de hoek mee omgaat of naar die laatste parkeerplek snelt, daarvoor wordt net iets te snel duidelijk dat het onderstel al enkele jaren op de teller heeft. Maar Mitsubishi zet wel een – gezien zijn buitenafmetingen – ruime, comfortabele stadswagen neer. Op voorwaarde dat je gezin niet uit vijf basketbalspelers bestaat.

Tot slot geven we nog even mee dat het veiligheidsarsenaal van de Space Star een mooie update heeft gekregen. Zo heb je nu ook recht op Forward Collision Mitigation met voetgangersdetectie, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en een achteruitrijcamera.

Conclusie

Vooral Space en iets minder Star aan een gunstige prijs, dat is het devies in deze Mitsubishi Space Star. De kleine stadsrakker pakt uit met zijn ruimteaanbod, maar kan niet altijd verbergen dat hij al flink wat jaren op de teller heeft en net die X-factor mist die een paar van zijn concurrenten wel hebben.

Technische gegevens

Aantal cilinders 3
Atmo/Turbo atmo
Cilinderinhoud 1.193 cc
Transmissie Automaat
kW 59 kW
pk 80 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 13.5 sec
Brandstof Benzine
Verbruik (officieel) 5.6 L/100 km
CO2 uitstoot 127 g/km
Prijs (vanaf) € 16.190