Test Nissan GT-R Track Edition: Karate Kid

Of de Nissan GT-R een opvolger krijgt, is nog onduidelijk. In tussentijd houdt de Japanse constructeur ons zoet met deze Track Edition die, zoals zijn naam doet vermoeden, meer bedoeld is voor gebruik op circuit. Hoe doet deze Ninja het daar en in het echte leven? Fangio deed de test!

Vergis je niet, dit is niet de meest extreme GT-R, dat is nog altijd de Nismo. In de Track Edition ligt dezelfde 570 pk sterke V6 Biturbo als in de standaardversie. Maar daar worden enkele leuke elementen uit de Nismo aan toegevoegd: Bilstein-dempers, de holle anti-rolstang achteraan en lichtgesmede 20-duimers (omgord met semi-slicks) en (meestal) optioneel heel wat onderdelen in carbon, zoals de koffer en het dak.

Een explosieve cocktail die de GT-R strakker maakt dan ooit. “Precies de Karate Kid, wat ik ook doe, ik krijg hem niet uit balans”, vertelde onze testpiloot dan ook na enkele rondjes op het circuit van Zolder. En gelijk had hij: wil je je amuseren op circuit, dan is de Track Edition het ideale speelgoed. Zeker wanneer je de vele metertjes (gas- en rempedaal, g-krachten, allerhande temperaturen, …) laat meelopen op het infotainmentsysteem.

In het echte leven …

Van bocht naar bocht scheuren op circuit wordt haast verslavend. Je voelt je Tarzan die van de ene liaan naar de andere slingert, maar dan met het zekere gevoel dat je al heel gek moet doen om die liaan te breken. Maar in het echte leven wordt die strakke afstelling wel … laat ons zeggen een licht euvel.

Zelfs in comfortstand durf je immers stevig rond te stuiteren in je stoel, zeker op onze Belgische wegen. Niet zo aangenaam, zeker voor wie zoals ondergetekende 1m96 groot is en 2 cm marge heeft met het dak …

Binnenin laat de tand des tijds zich dan weer wat voelen. De Recaro-kuipstoelen zitten geweldig, het stuur voelt goed aan en alles wat puur te maken heeft met het rijden zit goed. Maar grafisch mag je toch wat meer verwachten van het infotainmentsysteem.

Conclusie

Plezier, plezier en nog eens plezier … maar dan op de juiste plaats. Als track car voor het weekend is deze GT-R perfect, en dat net waarom hij gebouwd werd. Als daily driver laat hij spijtig genoeg wat steekjes vallen, maar wie in het weekend het circuit op zoekt zal daar waarschijnlijk niet om malen.

N.V.D.R.: bekijk zeker ook de fotospecial van deze wagen die we vorige week postten.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo