Test Opel Corsa-e: Een echte Opel of een undercover-Fransoos?

Met de Corsa-e brengt Opel zijn eerste elektrische stadswagen tussen de lijnen. Onderhuids – en dat is geen geheim – maakt hij gebruik van heel wat technologie van zijn Franse neefje, de Peugeot e-208. Maar blijft zijn oerduitse karakter overeind? Wij deden de test!

Zoals we al zeiden in de inleiding, kan de Corsa-e rekenen op de aandrijflijn van de Peugeot e-208. Dat betekent een elektromotor van 136 pk en 260 Nm, gekoppeld aan een accupakket van 50 kWh. Dat zorgt voor een opgegeven actieradius van 337 kilometer (WLTP, maar in onze ervaring kan je die sterk benaderen in het echte leven), maar brengt ook een niet te onderschatten 345 extra kilo’s in de weegschaal.

Kilo’s waar je vooral iets van merkt op verkeersdrempels, want voorts is de Corsa-e een kwiek stadskarretje, veel levendiger dan zijn broertjes met benzine- of dieselmotor. 0-50 km/u neemt slechts 2,8 seconden in beslag en de besturing is licht, maar een tikje te onpersoonlijk. Desalniettemin blijft de elektromotor constant bij de les en tovert het onmiddellijk beschikbare koppel steevast een lach op ons gezicht, in die mate zelfs dat de elektronica soms moest ingrijpen om het binnenste voorwiel in het gareel te houden. Binnen geen tijd dartel je dan ook vlot door de stadsjungle. Enkel wanneer we de 80 km/u voorbij vlogen, bleek de magie een beetje weg omdat de acceleratiecurve daar wat begint af te vlakken.

De kost van de batterijen

Dat tikje magie ontbreekt ook in het interieur. De Corsa-e krijgt een woonkamer waar vooral zakelijkheid primeert. Zwart, strak en een beetje saai. Al was de afwerking best oké, raakten we in geen tijd vertrouwd met de verschillende snufjes die de Opel herbergt en zat ook ergonomisch alles snor.

Op de voorste zetels welteverstaan. Achteraan is de ruimte – zelfs voor een kleine stadswagen – eerder beperkt. En in de koffer wordt er dan weer heel wat ruimte ingenomen door de batterijen. De Corsa-e tikt daardoor af op 267 liter aan bagageruimte in plaats van 309 liter voor de gewone Corsa.

Conclusie

De tijd dat stekkerwagens halve ufo’s waren, ligt gelukkig ver achter ons. Op enkele logootjes en de ontbrekende uitlaatpijpen na verschilt deze Corsa-e nauwelijks van zijn benzine of diesel slurpende alter ego. Desalniettemin hadden we liever een ietwat frivoler design gezien, al zijn we ergens ook blij dat Opel zijn merkidentiteit trouw blijft. Maar het moet gezegd worden: waar de Peugeot e-208 opvalt met zijn leeuwentanden, laat de Corsa nauwelijks zijn gebit zien. Maar dat is smaak natuurlijk. Want de Corsa-e is een wagen die een mooie autonomie aan een degelijke prijs koppelt en zo’n wagens zie je vandaag de dag nog iets te weinig rondrijden.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo
Transmissie Automaat
kW 100 kW
pk 136 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 8.1 sec
Brandstof Elektrisch
Prijs (vanaf) € 30.495