Test Peugeot 2008: de nieuwe leeuwenkoning

In het zog van de vernieuwde Peugeot 208, die het vel van de Renault Clio wil bij de stadswagens, trekt ook de gloednieuwe 2008 op rooftocht in het segment van de compacte crossovers, waar de Renault Captur geldt als de onbetwiste leider. Of de ‘deux mille huit’ in staat is om die hiërarchie te doorbreken? Fangio.be zocht het uit.

Had je 12 jaar geleden een spaarvarken rondlopen op de beurs, dan begin je wellicht nog steeds te huiveren wanneer het annus horribilis 2008 nog maar ter sprake komt. Ten huize Peugeot heeft het cijfer echter een heel andere connotatie, want de komst van de gelijkcijferige SUV viel zowat samen met de indrukwekkende remonte die moederhuis PSA de voorbije zes jaar heeft gerealiseerd. Intussen zijn de Fransen een overname van Opel, een fusie met FCA maar vooral ook 1,2 miljoen (!) 2008’jes later, toch is de honger in het Peugeot-kamp nog lang niet gestild. Na het (zelfs intern onverhoopte) succes van de 3008 en 5008 is het nu de beurt aan deze kleine 2008 om gensters te slaan in het segment van de razend populaire B-SUV’s, daar waar de Renault Captur, Volkswagen T-Roc en elfendertig andere soortgenoten elkaar staan te verdringen om de kassa’s te doen rinkelen.

Gekende ingrediënten

Gezien de moordende concurrentie op het compacte SUV-front heeft Peugeot er alleszins goed aan gedaan om het design van de 2008, die alsmaar meer moeite had om zijn kraaienpootjes te verbergen, compleet te herzien. De nieuwste generatie is overduidelijk geboetseerd naar het voorbeeld van de grotere 3008 en 5008, met een vrij verticaal front, scherpe vouwen in de flank (waarvan de Y-vorm ons eerlijk gezegd wat aan de Audi Q2 doet denken) en een oplopende gordellijn die uitmondt in de inmiddels welbekende lichtblokken met ‘klauweffect’.

Het levert finaal een volwassen en best wel appetijtelijk ogende crossover op, zeker als je gaat voor het frivole (en exclusief aan de 2008 voorbehouden) Fusion Orange waarin onze test-2008 getooid was.

Hoewel de esthetische verwantschap met de grotere SUV’s uit het Peugeot-gamma anders doet vermoeden, rust de nieuwe 2008 wel degelijk op de technische fundamenten van die andere Franse kaskraker, de 208. De switch naar het nieuwe, en blijkbaar behoorlijke flexibele CMP-platform gaf Peugeot de gelegenheid om de carrosserie zo’n 16 centimeter uit te rekken, waardoor deze 2008 veel ruimer oogt (en ook gewoon is) dan zijn voorganger. Bovendien verklaart het ook waarom er, naast de klassieke 1.2 PureTech-benzines (met 100, 130 of 155 pk) en de 1.5 BlueHDi-diesels (met 100 of 130 pk), ook een 100% elektrische versie op komst is als concurrent voor de Hyundai Kona Electric en Mazda MX-30. Al is het wel nog wachten tot mei vooraleer die e-2008 zijn weg naar de Belgische showrooms zal vinden.

On-saai

Voor onze eerste kennismaking trokken we dus liever op pad met de 155 pk sterke PureTech-benzine in combinatie met de gekende achttrapsautomaat (een motorisatie die uitsluitend verkrijgbaar is op de duurste GT-versie) gevolgd door de wat goedkopere 130 pk-variant, die in ons land allicht het gros van de verkoop voor zijn rekening zal nemen. De onverdroten werklust van de Franse driepitter was ons in beide gevallen al bekend, toch viel ons al snel op dat de combinatie met de grotere wielbasis van de 2008 een bijzonder evenwichtig en aanstekelijk rijgedrag heeft opgeleverd.

Anders gezegd: geven heel wat compacte SUV’s er al snel de brui aan van zodra het tempo de hoogte in gaat, dan acteert het onderstel van deze nieuwe 2008 pal op de gulden snede tussen comfort en dynamiek. Niet dat we deze 2008 willen afschilderen als een anders verpakte sportwagen, maar de door Peugeot zo vaak gebezigde #UnboringTheFuture-hashtag blijkt in dit geval wel meer dan een holle marketingslogan. Ook de demping zit snor, exact zoals je dat van een Franse auto verwacht.

Data morgana

Wat je van een Franse auto veel minder verwacht (al zijn we de premium-collega’s van DS nu wel heel hard tegen de schenen aan het schoppen) is dat hij binnenin punten scoort met zijn afwerkingsgraad en/of zijn bedieningsgemak. Wel, ook hier laat de nieuwe 2008 opmerkelijk weinig steken vallen. Het kleine stuurwieltje van Peugeots veelbesproken i-Cockpit blijft voer voor discussie, maar de digitale instrumentencluster met 3D-effect ervoeren de meeste aanwezige journalisten wel als een duidelijke meerwaarde. Die holografische ‘data morgana’ ziet er overigens niet alleen heel gelikt uit, maar zou de reactietijd van de bestuurder ook met een halve seconde verbeteren.

Verder valt ook over het plaatsaanbod aan boord allerminst te klagen, al blijven we het wel jammer vinden dat de achterbank niet van de verschuifbare soort is. De koffer slikt voortaan een behoorlijk puike 454 liter, een cijfer waarmee de 2008 zowat elke gelijkaardig geschapen SUV-concurrent op achterstand rijdt. Wat ons vermoeden overigens versterkt dat deze 2008 niet alleen heel wat Renault Captur-kopers aan het twijfelen zal brengen, maar ook in de vijver van grote broer 3008 zal gaan vissen.

Quanta costa?

De prijzen voor de 2008 starten bij 22.100 euro voor de goedkoopste Allure-versie, maar dankzij de behoorlijk democratisch geprijsde optiepakketten zal je al behoorlijk je best moeten doen om de eindfactuur boven de symbolische grens van 30.000 euro te duwen. We hebben het dan voor alle duidelijkheid over de door ons gereden benzineversies, de elektrische e-2008 verandert pas vanaf 36.000 euro van eigenaar.

Conclusie

De 3008 is één van de betere SUV’s die we de voorbije jaren reden, toch werpt deze kleinere 2008 zich op als een handiger, prettiger sturend én goedkoper alternatief dat voorbestemd lijkt om de nieuwe leeuwenkoning te worden binnen Peugeots SUV-gamma. Nu nog die dekselse Renault Captur van de troon stoten…