Test Renault Captur: de bevestiging?

In de hyperconcurrentiële wereld van de crossovers is het eten of gegeten worden. Steeds innoveren om de opponenten een stapje voor te blijven. Een uitdaging waar ook de Renault Captur voor staat, die na het verkoopsucces van de eerste generatie dient te bevestigen.

Hoe anders kan de wereld eruit zien? Toen de Renault Captur in 2013 het levenslicht zag, had de kleine Fransman op hoge poten nauwelijks één concurrent: de Juke van Alliantiegenoot Nissan.

Renault Captur

De Captur stond dus aan de doopvont van een segment dat geliefd wordt door velen, maar door een haast even grote groep verafschuwd wordt. Want vandaag de dag worden we overspoeld door compacte crossovers. Haast elk merk heeft er eentje (of zelfs meerdere) in zijn gamma. Toch wist geen enkele autobouwer de cijfers van de Renault te evenaren. De Captur moet dus hoge verwachtingen inlossen.

Onder het motto never change a winning team kiest Renault op uiterlijk vlak eerder voor een evolutie dan voor een revolutie. Vooraan trekt de Captur een iet strenger gezicht, maar blijven de designlijnen van Laurens van den Acker wel gerespecteerd, terwijl achteraan de prachtige C-vormige achterlichten met alle aandacht gaan lopen. Daartussen krijg je 11 cm extra Renault dan voorheen, benadrukt door de dalende daklijn. Centimeters die de modulariteit van het model nog vergroten.

11 cm

Een tot 11 cm verschuifbare achterbank is daarvan het pronkstuk. Die zorgt er immers voor dat je kan kiezen tussen zitcomfort en extra kofferruimte. Kies je voor dat laatste, dan heb je 536 liter aan ruimte voor spullen allerhande. Daarnaast zorgen ook de opbergvakjes in het voorts smaakvol ingerichte interieur voor de nodige ruimte voor al je gerief.

Renault Captur interieur

Voorts valt ook de (van de Clio geleende) Smart Cockpit op, die er een pak mooier uitziet dan het voorgaande infotainmentsysteem, al blijft de . Daardoor heeft de Captur voortaan recht op een digitale instrumentencluster en de Easylink-infotainmentmodule met 9,3 duim groot verticaal touchscreen, dat hopelijk wat intuïtiever functioneert dan het huidige R-Link-systeem.

Keuzestress

Onderhuids ligt de Captur op dezelfde basis als die twee andere compacte succesnummertjes van Renault die onlangs vernieuwd werden, de Clio en de ZOE, en natuurlijk zijn Japanse broeder de Nissan Juke. Maar waar het motorenaanbod van de Juke eerder een ‘Joke’ is – slechts één optie heb je, namelijk, de 117 pk sterke 1.0 DIG-T driecilinder, gekoppeld aan een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling – is de keuze onder de Franse motorkap heel wat uitgebreider.

Onderaan het gamma staat een 1.0 benzine met 100 pk. Boven dat driecilindertje staat de 1.3 liter grote viercilinder die we kennen uit andere Renaults, Nissans en die zelfs door Mercedes wordt gebruikt. In de Captur is hij goed voor 130 of 155 pk.

Renault Captur interieur

En zelfs aan de dieseladepten hebben ze in Frankrijk gedacht via een 1.5 viercilinder turbodiesel met 115 pk. Op de meest interessante motor is het echter nog even wachten. Dan komt de e-tech immers uit, een plug-in hybride met een systeemvermogen van 160 pk, een accu van 10 kWh en meer dan 40 kilometer elektrische range.

Comfort troef

Wij trokken de baan op met de viercilinder benzinemotoren, de 130’er met manuele versnellingsbak en de krachtbron van 155 pk gekoppeld aan een automaat. Zoals het echte Fangio’s betaamt, wisten wij vooral de handbak te smaken, hoewel de automaat zich tijdens het rijden wel van zijn beste kant zien met haast geruisloze versnellingswissels. Enkel bij het starten, waar je gas redelijk diep moet induwen vooraleer de Captur ‘in gang schiet’, valt hij even uit de toon.

Renault Captur

Dat rustige karakter geldt trouwens voor de Captur in zijn geheel. De compacte crossover heeft geen sportieve ambities, maar helt toch nauwelijks over, terwijl hij ook de demping (behalve af en toe op de 18-duimers) onder controle weet te houden. Combineer dat met de stille motor en het neutrale stuurgevoel en je weet dat je geen echte rijderswagen, maar wel een uitstekende gezinsauto in handen hebt.

Conclusie

De Renault Captur is een duizendpoot qua moduleerbaarheid. Daarenboven kan je hem ook op haast honderden manieren personaliseren en ging hij er kwalitatief op vooruit. Het ideale recept om hem als gezinswagen in de stad uit te spelen. Getuige ook zijn comfortabele rijgedrag, dat de Captur als gegoten past. Eten of gegeten worden, vroegen we ons in het begin van deze test af? Wij zijn er vrij zeker van dat de Captur zijn deel van de koek zal kunnen blijven opeisen in het hyperconcurrentiële crossoversegment.