Test Skoda Superb iV combi: lekker aan de stekker

Om mee te spelen op de fleetmarkt is een plug-in hybride aandrijflijn onontbeerlijk. Dat weet ook de Skoda Super, die wel één van zijn grootste kwaliteiten moet opgeven voor zijn batterij: de grote koffer. Halen de voordelen het van het offer in de koffer?

Want inleveren doe je weldegelijk. 150 liter meer bepaald, waardoor je nog altijd een ruime 510 liter overhoudt. Bovendien zijn het vooral liters die vroeger onder koffervloer lagen, de minst praktische met andere woorden. Wie dat opbergvakje niet gebruikt, zal met andere woorden nauwelijks merken dat de batterij kofferruimte inneemt. Die batterij is trouwens 13 kWh groot en zou in theorie voor 55 kilometer elektrisch rijbereik moeten zorgen. Al reken je in de praktijk best op een goeie 40. Volladen doe je in zo’n 5 uur aan een gewoon stopcontact en in 3,5 uur aan een wallbox.

De aandrijving kennen we al uit de Volkswagen Passat GTE. Reken dus op een 1.4 benzinemotor van 156 pk die gecombineerd wordt met een 115 pk sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 218 paarden. Een uitstekende combinatie die staat voor discrete, soepele acceleraties in zowel elektrische als hybride stand. Toch verwacht je best geen sportieve aspiraties van deze grote break. Door het extra gewicht (zowat 250 kilo) rijdt hij iets minder scherp dan zijn broers met klassieke verbrandingsmotor en ook aan het rempedaal – dat ook energie recupereert voor de batterij – is het zoals in veel hybrides even wennen.

Motivatielampje

Dan moet de Tsjech het eerder hebben van zijn comfort en praktische inrichting. De batterij en elektrische aandrijflijn gaan niet ten koste van de binnenruimte, waardoor je vooral achteraan massa’s plaats hebt. En de standaarduitrusting is best wel volledig te noemen. Het enige waar we ons binnenin aan storen is het rode lichtje van de lege batterij dat nogal ostentatief blijft branden. Nu ja, als je mensen wil doen laden, heb je zo’n “motivatie” misschien wel nodig …

Rest ons nog enkel de eindafrekening te maken. De Tsjechische constructeur steekt een fiks prijskaartje van boven de 40.000 euro onder de ruitenwisser van de Superb en da’s best wel veel voor een Skoda. Al vragen ze bij Volkswagen zowat 10.000 euro meer en blijft de prijs relatief bescheiden voor een plug-in hybride van dit formaat. En dat plaatst alles wel wat in perspectief.

Technische gegevens

Aantal cilinders 4
Atmo/Turbo turbo
Cilinderinhoud 1.395 cc
Transmissie Automaat
kW 160 kW
pk 218 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 7.8 sec
Brandstof Plug-in Hybride (Benzine)
Verbruik (officieel) 1.4 L/100 km
Verbruik (gemeten) 3.9 L/100 km
CO2 uitstoot 38 g/km