Test Tesla Model 3: het succesrecept doorgrond

Wie vorig jaar jaar de populariteitslijstjes doorbladerde, kon niet rond de Tesla Model 3. Maar wat maakt deze Amerikaanse stekkerwagen zo geliefd door zijn voorvechters … en gehaat door zijn tegenstanders? Wij zochten het uit!

Daar stonden we dan, met de sleutelkaart van een Tesla Model 3 Standard Range Plus in onze handen. Eentje die we maar een keer nodig zouden hebben, want tegen onze terugkeer op de redactie zouden we de wagen moeten kunnen bedienen via onze smartphone. Ontgrendelen, laadtijden monitoren, de verwarming opzetten en zelfs enkele meters vooruit rijden in of uit een nauwe parkeerplek, het werd allemaal mogelijk via onze telefoon.

Symbolischer voor Tesla’s kijk op de automobiel kon het haast niet zijn. Wie van zijn typische leasing-Duitser overstapt in een auto van Elon Musk bouwt maar best een aanpassingsperiode in. Een klassieke tellerpartij voor je neus? Niet in de Model 3! De bediening van je zijspiegels? Via het centrale scherm! Net zoals zowat alle comfortfuncties in de wagen. Daardoor presenteert deze Tesla een sober, clean interieur, waar infotainmentscherm alle aandacht naar zich toezuigt.

Aparte ergonomie

Na verloop van tijd ben je wel helemaal mee met die manier van denken en scrol je moeiteloos door de verschillende menu’s. Maar heel ergonomisch is het niet altijd. Voor verwarming en airco blijven we bijvoorbeeld voorstander van fysieke knoppen en onze snelheid lezen we niet zo graag af op de linkerkant van het scherm. Een oog op de weg houden wordt zo immers heel moeilijk. Een head-up display hadden we hier dan ook graag gezien.

Toch is de Tesla niet louter een technologisch hoogstandje dat IT’ers allerlande – die zich waarschijnlijk wel meteen probleemloos door het interieur swipen – maar ook een meer dan degelijke wagen. In de Standard Range Plus krijg je een 306 pk sterke elektromotor die al het vermogen naar de achterwielen stuurt en in 5,6 seconden naar de 100 sprint. Bovendien zorgt zijn lage zwaartepunt voor een prima balans en het strakke insturen voor de nodige sportiviteit.

Conclusie

De Tesla Model 3 is een fijn rijdende wagen waar je probleemloos een goeie 300 km mee kan rijden. Of dat voldoende is, hangt natuurlijk van je rijprofiel af. Als je door zijn ergonomische moeilijkheden kan kijken, is hij zeker een mooie stap voor de elektrificatie van je vloot. Zeker met de fiscale spelregels die vanaf volgend jaar nog meer in zijn voordeel gaan spelen.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo