Test Toyota Supra: de verbeterde versie van de BMW Z4?

Meer dan 15 naar na zijn voorganger keert de Toyota Supra eindelijk terug. Al had de Japanse autobouwer daar wel een Duits duwtje in de rug voor nodig. Deze Supra deelt immers zijn motor en onderstel met dat van de BMW Z4. Of dat de pret drukt? Allesbehalve!

Meteen wordt immers duidelijk dat de Supra zijn eigen persoonlijkheid heeft. Zijn lange motorkap is bijvoorbeeld een knipoog naar de eerste vier generaties van de Supra, terwijl hij ook achteraan zich danig weet te onderscheiden van zijn broertje bij BMW. De Supra toont zich dan ook een sportieve coupé, zonder daarbij al te veel met de spierballen te rollen! Enkel spijtig dat hij zich van een aantal fake luchtinlaten bedient …

Het interieur daarentegen maakt zijn  bloedband met de BMW Z4 wel overduidelijk. Met uitzondering van het stuurwiel en het  instrumentenpaneel, leunt dat zeer dicht aan bij dat van de Z4.

Altijd in balans

Eens we het gaspedaal indrukken, merken we nog wat overeenkomsten met de Z4 op: hoewel de Supra zijn eigen uitlaatsysteem heeft, klinkt de zes-in-lijn motor in de Japanner haast hetzelfde als in de BMW Z4. En ook vermogen en koppel (340 pk en 500 Nm) zijn vergelijkbaar. Vermogen dat hij trouwens soepel op het asfalt zet, al mochten de acceleraties naar onze mening minder lineair aanvoelen.

De Toyota Supra blinkt uit op kronkelende wegen dankzij zijn laag zwaartepunt en 50/50 gewichtsverdeling. Dat resulteert in een opmerkelijke balans, waardoor hij de bochten probleemloos aan elkaar rijgt. De Supra voelt altijd in evenwicht, is uitstekend gedempt, schakelt messcherp en de remmen laten het ook na een aantal zware ronden op circuit niet afweten.

Conclusie

Deze comfortabele Supra is een echte GT, die uitblinkt op de rechte lijnen en ook in de bochten zijn mannetje weet te staan. Echt praktisch is hij echter niet, getuige zijn kleine koffer (290 liter) en het beperkte zicht rondom. Maar hij is wel het ideale speeltje voor een weekendje weg of een korte roadtrip.

In dat onderdeel kan hij zelfs zijn voet naast die van de BMW Z4 zetten, waardoor de keuze eigenlijk puur op het persoonlijk-esthetische aankomt: kies je voor de Supra coupé met zijn design dat net uit de Japanse Manga-studio’s komt of de Z4 cabrio met een meer afgelijnd, cleaner voorkomen?