Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI: hetzelfde recept en toch anders

De Volkswagen ID.3 die we binnenkort mogen testen – blijf ons dus zeker volgen – is de toekomst van Volkswagen, maar in het heden moeten er natuurlijk ook auto’s verkocht worden. Daarvoor doet Wolfsburg beroep op een instituut uit de automobiel, de Golf. Hoe staat de achtste generatie van het model ervoor? Fangio deed de test.

Achtste generatie, horen we je denken? Inderdaad, op de wat plattere snuit (die verbetert de aerodynamische efficiëntie) en nieuwe LED-kijkers na lijkt 8 behoorlijk op 7, maar onder de motorkap en binnenin voerde VW heel wat veranderingen door. Zo profileert deze Golf zich voor het eerstals ‘digital native’, met een surplus aan technologie die tot nog toe voorbehouden was aan de grotere en duurdere modellen in premiumland. Bij het instappen springt meteen de Innovision Cockpit meteen in het oog, een volledig digitale en personaliseerbare instrumentencluster van 10,25 inch, vergelijkbaar met de digitale klokkenwinkel uit de Mercedes-Benz A-Klasse.

Ook vergelijkbaar is de nieuwe intelligente stembediening, die zich laat activeren met het ‘Hallo Volkswagen’-commando. Fysieke draai- en drukknoppen blinken vooral uit in afwezigheid, zowel het volume van de radio, de bediening van de lichten als de schakelaar van het schuifdak zijn voortaan vervangen door aanraakgevoelige sliders en andere touchpads. Het brengt weliswaar weinig meerwaarde met zich mee (integendeel zelfs), Volkswagen lijkt er vooral mee te willen aantonen hoezeer deze Golf wil breken met zijn analoge verleden.

Elektrisch duwtje in de rug

Onder de motorkap krijgt de Golf voor het eerst een mild hybride krachtbron (ook plug-in hybride, aardgas en natuurlijk gewone benzine en dieselmotoren blijven beschikbaar) en dat prikkelde onze nieuwsgierigheid. Wij trokken op pad met de 150 pk sterke 1.5 eTSI, die standaard gekoppeld wordt aan een 7-traps DSG-automaat.

VW GOLF 8

Op vlak van rijgedrag etaleert de neofiet het rationele en evenwichtige rijgedrag dat we van een Golf gewend zijn, al voegen de herziene stuurinrichting, het elektronische XDS-differentieel (dat de Golf de bocht induwt door gericht in te grijpen via de remmen) en de gestuurde DCC-dempers wel een toefje dynamiek toe aan het anders zo zakelijke all-roundkarakter. Ook de elektrische ondersteuning, die voor een tijdelijke boost van 12 pk zorgt bij het aanzetten, draagt bij tot een vlottere rijbeleving, vooral in het stadsverkeer. Je merkt echt op dat je af en toe een elektrisch duwtje in de rug krijgt.

Conclusie

Moeten we nu onder de indruk zijn van deze nieuwe Golf? We zijn geneigd om eerder positief te antwoorden, omdat Volkswagen alweer een totaalpakket aflevert dat maar weinig concurrenten kunnen evenaren. Jazeker, een Ford Focus stuurt scherper, een Mazda3 oogt leuker, een Kia Ceed is goedkoper en een Skoda Octavia ruimer. Drie keer raden welk model binnenkort de verkooplijstjes aanvoert?

Technische gegevens

Aantal cilinders 4
Atmo/Turbo turbo
Cilinderinhoud 1.498 cc
Transmissie Automaat
kW 110 kW
pk 150 pk
Aandrijving Voorwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 8.5 sec
Brandstof Benzine
Verbruik (officieel) 4.7 L/100 km
Verbruik (gemeten) 6.4 L/100 km
CO2 uitstoot 106 g/km
Prijs (vanaf) € 31.760