Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI: Voorop in het digitale strijdperk

Heeft de Golf bij de meest recente generatiewissel opnieuw ‘een Golfke gedaan’, of schuilt er toch een Golf van vernieuwing onder de vertrouwde schulp van Wolfsburgs meest bekende exportproduct?

Wanneer Volkswagen een nieuwe Golf presenteert, voltrekt zich telkens weer hetzelfde scenario. Vlak na de lancering verwijten de automobiele critici Wolfsburg hoe weinig vernieuwing hij op het eerste gezicht wel brengt, om nadien (meestal rond de tijd waarop de opvolger zich aankondigt en Volkswagen – surprise! – opnieuw alle verkooplijstjes aanvoert) toch schoorvoetend toe te geven dat de Golf als vanouds de bakens heeft verzet in het segment van de middenklassers. Ook deze gloednieuwe achtste generatie kreeg bij zijn onthulling niet meteen de handen op elkaar omwille van zijn revolutionaire looks, net daarom hadden we ons bij de afreis voor de internationale perspresentatie een gouden journalistieke vuistregel in het hoofd geprent: vooral geen voorbarige conclusies trekken.

Een beetje journalist hoort namelijk te weten dat een auto – pardon, een instituut – als de Golf zich nu eenmaal niet voor één gat laat vangen. Hoewel de Golf I in 1974 (!) de onmogelijke taak opgespeld kreeg om de legendarische Kever op te volgen, slaagde hij er (samen met zijn zes volgelingen) moeiteloos in om het verkooprecord van 21 miljoen exemplaren aan diggelen te slaan. Intussen staat de teller op ruim 35 miljoen eenheden, waardoor de kans reëel is dat deze Mk VIII binnen afzienbare tijd de symbolische kaap van 40 miljoen stuks zal ronden. Tenzij Paul ‘alle bedrijfswagens elektrisch’ Magnette ervoor zorgt dat onze fleetmarkt massaal haar toevlucht neemt tot de langverwachte Volkswagen ID.3? Juist, zo denken wij er ook over.

Ook bij Volkswagen is men zich er terdege van bewust dat hun ‘good old’ Golf nog wel even de rekeningen zal moeten betalen, vooraleer de torenhoge investeringen in elektrificatie beginnen te renderen. We zijn er nog niet helemaal uit of we het een troef dan wel een handicap moeten noemen, maar je hoeft zoals verwacht geen grote autokenner te zijn om te zien dat de Golf nog steeds… een Golf is. Akkoord, de wat plattere snuit verbetert de aerodynamische efficiëntie (0,275 tegenover 0,3 cd), terwijl de nieuwe LED-kijkers voortaan wat parmantiger de wereld inturen. Verder herneemt generatie acht zowel de vertrouwde contouren als het onderhuidse MQB-platform, enkel de (weinig populaire) driedeursvariant verdwijnt uit het aanbod.

Digital native

Allicht begin je je intussen stilaan af te vragen hoe deze achtste Golf in godsnaam zijn stempel moet drukken, zeker nu er met de ID.3 al een spirituele EV-opvolger in de wachtkamer staat? Wel, om te beginnen profileert Volkswagen deze generatie als de eerste ‘digital native’, met een surplus aan technologie die tot nog toe voorbehouden was aan de grotere en duurdere modellen in premiumland. Bij het instappen springt meteen de Innovision Cockpit meteen in het oog, een volledig digitale en personaliseerbare instrumentencluster van 10,25 inch, vergelijkbaar met de digitale klokkenwinkel uit de Mercedes-Benz A-Klasse.

Ook vergelijkbaar is de nieuwe intelligente stembediening, die zich laat activeren met het ‘Hallo Volkswagen’-commando. Fysieke draai- en drukknoppen blinken vooral uit in afwezigheid, zowel het volume van de radio, de bediening van de lichten als de schakelaar van het schuifdak zijn voortaan vervangen door aanraakgevoelige sliders en andere touchpads. Het brengt weliswaar weinig meerwaarde met zich mee (integendeel zelfs), Volkswagen lijkt er vooral mee te willen aantonen hoezeer deze Golf wil breken met zijn analoge verleden.

Zowel de temperatuur als het radiovolume laten zich voortaan regelen via een aanraakgevoelige slider. Een simpele druk- of draaiknop is tenslotte zo 2018…

Bye bye, 1.6 TDI

Zoals daarstraks al aangehaald, geldt deze Golf als een technologische leidraad voor toekomstige projecten uit eigen stal, zoals de Audi A3 en Seat Leon. Het is bijgevolg niet meer dan logisch dat het model opnieuw een aantal nieuwe motorisaties mag introduceren. Bij de lancering op het Salon zal de Golf niet alleen verkrijgbaar zijn met de klassieke 1.5 TSI met 130 of 150 pk, maar ook met mild hybride eTSI-varianten die gebruik maken van een 48 volt-systeem en een geïntegreerde alternator-starter. Ook opvallend is dat de Golf uitsluitend leverbaar wordt met een 2.0 TDI van 115 of 150 pk, het liedje van het alomtegenwoordige 1.6 TDI-blok lijkt dus stilaan uitgezongen. In de loop van 2020 worden ook nog de 1.0 TSI (90 of 110 pk), de 1.5 TGI op aardgas en de fiscaal interessante eHybrid-plug-in hybrides met 204 of 245 paarden aan het gamma toegevoegd. Helaas wist Volkswagen ons tijdens de presentatie nog geen enkel officieel WLTP-cijfer mee te delen, al ligt het voor de hand dat beide PHEV’s ook in 2020 voor de volle 100% aftrekbaar zullen zijn.

Hoe hij rijdt

Voor onze eerste kennismaking op Portugese bodem gristen we meteen de sleutels van de 150 pk sterke 1.5 eTSI mee, een mild hybride die standaard gekoppeld wordt aan de DSG7-automaat. Op vlak van rijgedrag etaleert de neofiet het rationele en evenwichtige rijgedrag dat we van een Golf gewend zijn, al voegen de herziene stuurinrichting, het elektronische XDS-differentieel (dat de Golf de bocht induwt door gericht in te grijpen via de remmen) en de gestuurde DCC-dempers wel een toefje dynamiek toe aan het anders zo zakelijke all-roundkarakter. Ook de elektrische ondersteuning, die voor een tijdelijke boost van 12 pk zorgt bij het aanzetten, draagt bij tot een vlottere rijbeleving. Of je er ook aan de pomp je voordeel mee doet, valt dus nog af te wachten, al deed ons testverbruik van 6,4 liter/100 km – gezien de bergachtige omgeving – wel het beste verhopen.

Goed nieuws is er ten slotte ook voor de minder ‘betrokken’ bestuurders: dankzij de uitbreiding van het IQ.Drive-arsenaal aan rijhulpsystemen (met onder meer een standaard actieve rijstrookassistent, noodremfunctie en een adaptieve cruise control die automatisch afremt bij het aansnijden van een bocht) en de introductie van een nieuwe Travel Assist, die de voornaamste rijtaken van je kan overnemen tot een snelheid van 210 km/u, brengt de Golf het autonome tijdperk alweer een stapje dichterbij.

Conclusie

Moeten we nu onder de indruk zijn van deze nieuwe Golf? Het is een vraag waar we na een (weliswaar korte) eerste kennismaking nog wat mee worstelen. Toch zijn we geneigd om eerder positief te antwoorden, omdat Volkswagen alweer een totaalpakket aflevert dat maar weinig concurrenten kunnen evenaren. Jazeker, een Ford Focus stuurt scherper, een Mazda3 oogt leuker, een Kia Ceed is goedkoper en een Skoda Octavia ruimer. Drie keer raden welk model binnenkort de verkooplijstjes aanvoert?