Test Volkswagen ID.3 (58 kWh): toekomstbereider

Haar verleden bouwde Volkswagen op de fundamenten van de Kever. In het heden voert de Golf nog altijd het hoogste woord. Maar in de toekomst wordt deze ID.3 de vaandeldrager. Binnenkort ontdek je hem in de showroom, maar Fangio.be mocht er al mee op pad!

De ID.3 mag dan de toekomstbereider van het merk uit Wolfsburg zijn, we moeten hem natuurlijk kunnen vergelijken met de koning van het moment, de Golf. De ID.3 is qua formaat vergelijkbaar met de Golf. Toch is hij geen ‘e-Golf’ meer, want deze keer heeft hij recht op een specifieke architectuur: het befaamde modulaire MEB-platform, dat uitsluitend voor elektrische modellen is. En dat zorgt, mede door de kleine elektromotor, voor een gigantische wielbasis: 2.765 mm! Zoiets zie je binnenin, waar je best wat meer ruimte hebt dan in de Golf. Vier volwassen passen probleemloos in de ID.3. Met 385 liter kofferruimte spelen beide wagens achterin wel in dezelfde klasse.

Ook binnenin spelen beide modellen op gelijkaardig niveau. Zo herkennen we het centrale scherm en de bediening op de middenconsole uit de Golf. Wel vinden we het leuk dat Volkswagen, toch een merk met een eerder grijs en braaf imago, enkele nieuwigheden in het model programmeert: geen startknop, maar gewoon wegrijden door het gaspedaal (afgewerkt als de play-knop waarmee je muziek afspeelt) of een draaiknop naast het stuur om de wagen in “drive” of “reverse” te zetten, zoiets installeer je eerder in een toekomstbereider dan in de held van vandaag.

Maar mag het ietsje meer zijn? We zien eerlijk gezegd net iets te veel vergelijkingen met de andere modellen van VW Het kleine schermpje met de bestuurdersinfo, de vervanger voor de tellers zeg maar, is dan weer hoofdzakelijk zwart en grafisch weinig geïnspireerd en het harde plastic is een doorn in het oog voor een wagen van 38.000 euro.

Heerlijke cocktail

Maar genoeg over het design, tijd om te gaan rijden! Hoe brengt de ID.3 het er op het asfalt van af? Best goed, zo blijkt. De motor – die achterin ligt – levert 204 pk, het zwaartepunt ligt laag en de draaicirkel is hyperkort. Voeg daar een vlotte acceleratie naar 100 van 7,4 seconden aan toe en je hebt een heerlijke cocktail. De ID.3 is immers een wagen die ondanks zijn 1.8 ton mooi op de weg ligt, de hernemingen zijn vlot en dankzij de extra aandacht die besteed werd aan de geluidsisolatie en de aerodynamica, leg je je kilometers ook nog in volledige stilte af! Enkel het rempedaal mist wat gevoel, een euvel waar nog wat EV’s aan lijden door de combinatie van regeneratief en gewoon remmen.

Maar we kunnen wel besluiten dat VW klaar is voor de toekomst. Dat de Golf na al die jaren een nieuwe uitdager heeft. Eentje uit de eigen stal, die meer future-proof is. Zijn uiterlijk is een mooie mix van herkenbaar en futuristisch (neem ‘m alsjeblieft in dat heerlijke appelblauwzeegroen), het rijgedrag is dik in orden, enkel binnenin laat hij wat steekjes vallen. En met een verbruik van 14,2 kW tijdens onze test toont hij zich bovendien verrassend zuinig. 350 kilometer op één batterijlading? Het is zeker niet onmogelijk met deze jongen. Je hoeft jezelf er zelfs niet voor te forceren …

Wordt de ID.3 zo groot als de Kever en de Golf? Alleen de tijd kan dat uitwijzen, maar wij vermoeden dat hij op zijn minst aan de basis zal liggen van de derde telg in het rijtje Volkswagen mega-successen.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo
Transmissie Automaat
kW 150 kW
pk 204 pk
Aandrijving Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100km/u) 7.4 sec
Brandstof Elektrisch
Prijs (vanaf) € 37.800