Tien miljoen voor deze unieke Bugatti?

Bugatti Type 55

Nu Bugatti haast elk kwartaal een nieuwe versie van de Chiron lanceert – op de afgelopen Zoute Grand Prix konden we er zelfs twee spotten – zou je haast vergeten dat de Franse constructeur ook op een rijk verleden kan steunen, waarin het enkele vandaag zeer gegeerde pareltjes bouwde.

Dit is de Bugatti Type 55 uit 1931, meer bepaald een speciale one-off die op de Bonhams Grand Palais Sale in februari onder de hamer zal gaan. De Type 55, getekend door de op dat moment nog maar 22-jarige Jean Bugatti, was de straatlegale afgeleide van de Type 51 racewagen en puurde 145 pk uit een 2.3 liter grote achtcilindermotor.

Deze wagen, chassisnummer 55251, is echter geen gewone Type 55. In 1932 racete hij mee in de 24 uur van Le Mans, al beƫindigde een lek in de benzinetank al na drie uur zijn race. Nadien werd hij gekocht door de rijke Fransman Jacques Dupuy, een echte autofanaat die zijn Type 55 op een speciale behandeling trakteerde.

Figoni

Bugatti Type 55
Foto: Bonhams

Dupuy gaf koetswerkontwerper Giuseppe Figoni immers de opdracht om de Type 55 een uniek voorkomen te geven. En dus ging Figoni aan de slag met de klassieke lijnen van de Bugatti, met enkele aanpassingen aan het achtersteven en de motorkap tot gevolg. De deuren zijn echter het grootste verschil. Die komen immers een pak hoger uit dan die van de originele Type 55, met tot doel het comfort aan boord te verhogen.

Na de oorlog werd de wagen naar het Verenigd Koninkrijk verplaatst, waar hij de voorbije 56 jaar onderhouden werd door een Bugatti-expert. De wagen gaat in februari onder de hamer en zou wel eens de duurste Bugatti ooit kunnen worden. Het vorige record staat ook op naam van een Type 55, die toen 10 miljoen euro opleverde. Gaat deze jongen, met zijn unieke carrosserie, daar over?