Toyota e-Racer: imagokwestie

“Ook in het elektrische en autonome tijdperk zal er plaats zijn voor onversneden rijplezier.” Met die bijgaande boodschap bracht Toyota zopas deze e-Racer ten tonele, een open tweezitter met een hoog fungehalte die het wat grijze imago van Toyota uit de wereld moet helpen.

Zien de digibese millennials de komst van de zelfrijdende auto alleen maar als een kans om onderweg nóg vaker naar hun smartphone te grijpen, dan hebben de echte drivers onder ons toch nog enige bedenkingen. Op het Salon van Tokio wil Toyota graag een statement maken met de e-Racer, een futuristisch gelijnde concept car waarmee de autobouwer ons wil verzekeren dat het pure rijplezier nog steeds van de partij zal zijn. Zij het in een iets andere vorm.

Volgens grote topman Akio Toyoda zal het automobiele bestel in de toekomst uit twee soorten wagens bestaan: de pure vervoersmiddelen en de vrijetijdsvoertuigen. Om die stelling hard te maken, verwijst Toyoda ook naar de beginjaren van de automobiel, toen paarden stelselmatig vervangen werden door hun mechanische evenknie. “De echte racepaarden zijn daarentegen altijd blijven bestaan”, aldus de Japanner, “omdat mensen gewoon graag paardreden. Met auto’s zal het in de toekomst net hetzelfde zijn.”

Alle goede intenties ten spijt, weigert Toyota concrete specificaties vrij te geven over de elektrische e-Racer, wat doet vermoeden dat productieplannen niet aan de orde zijn. De bezoekers op het Salon van Tokio kunnen, gewapend met een VR-bril en een gepersonaliseerd racepak, er wel al eens een rondje mee maken.