Trekt Nissan weg uit Europa?

Persbureau Reuters meldt dat Nissan plannen zou hebben om zijn aanwezigheid in Europa te beperken. Daarmee zou een einde komen aan de agressieve expansiepolitiek van de gevallen topman Carlos Ghosn. De woordvoerder van Nissan België, Melvin Keuter heeft het over speculaties. Hij bevestigt wel dat Nissan zijn plannen voor de middellange termijn op 28 mei zal bekendmaken.

Volgens Reuters wil Nissan, dat in een alliantie zit met Renault en Mitsubishi, de interne concurrentie binnen de groep verminderen door zich te concentreren op de Japanse, Chinese en Amerikaanse markt. Daar zou in Europa vooral Renault zijn voordeel mee doen. De Franse constructeur heeft immers modellen die rechtstreekse concurrenten zijn van de twee Japanse constructeurs. Op de lange termijn zou men daarmee de groep rendabel willen houden. Naast de interne concurrentie verminderen zou het plan ook tot doel hebben de samenwerking tussen de alliantiepartners uit te breiden. Mitsubishi zou de leiding krijgen in plug-in hybrid technologie op de Aziatische markten, uitgezonderd China en Japan. Renault zou dan weer de leiding mogen nemen van het elektrische verhaal in Europa. Dat zou een opmerkelijke zet zijn, aangezien Nissan in de Europese markt met zijn LEAF momenteel veel succesvoller is dan zijn Franse partner.

Naar een beperkt aanbod?

Nog volgens Reuters zal Nissan toch proberen aanwezig te blijven in Europa door de inspanningen met zijn Qashqai en Juke crossover sport-utility voertuigen (SUV’s) op te voeren. Een volledig verdwijnen van Nissan lijkt dus toch niet aan de orde, eerder een scenario met een beperkt aanbod dat volledig op maat gesneden is van de lokale Europese markt.

“Blijven inzetten op Europa”

Woordvoerder Melvin Keuter bevestigt dat Nissan op 28 mei zijn plannen voor de middellange termijn zal bekend maken, maar hij doet het persbericht van Reuters ondertussen wel af als speculatief: “Nissan blijft zich inzetten om de productlijn in Europa te versterken. Dit als onderdeel van de voortdurende inspanning om het bedrijf competitiever te maken. De Juke die afgelopen november werd gelanceerd, is daar een voorbeeld van. Dat was de eerste stap in de vernieuwing voor de line-up van de personenwagens. Ondertussen zijn we ook al begonnen aan de voorbereiding om de productie op te starten van de volgende generatie Qashqai crossover in onze fabriek in Sunderland. Wij werken ook aan de verdere elektrificatie van ons gamma. Wij blijven ons volledig inzetten om ook in de toekomst in Europa een line-up te hebben.”