Vernieuwde Mazda2 grijpt naar mild hybrid-technologie

Bij Mazda hebben ze de voorbije jaren zowat het hele gamma in het nieuw gestopt, enkel de kleinste Mazda2 waren ze in Hiroshima een beetje uit het oog verloren. Begin 2020 stellen de Japanners orde op zaken, dan ondergaat de compacte stadswagen een update die hem weer op esthetisch en technologisch vlak weer helemaal bij de les brengt.

De concurrentie in het B-segment is sowieso al niet van de poes, maar met een nieuwe Renault Clio, Peugeot 208 én Opel Corsa had Mazda er zeker alle baat bij om de uit 2014 stammende Mazda2 een grondige opfrisbeurt te geven. Vandaag laten de Japanners dan ook weten dat de opvolger van de Mazda2 intussen helemaal klaar is, begin 2020 zouden de eerste exemplaren in het Belgische straatbeeld moeten opduiken. Op uiterlijk vlak adopteert de Mazda2 een aantal stijlkenmerken van de grote 6, zoals het met een chroomstrip omlijste radiatorrooster en de voortaan wat groter bemeten (led-)koplampen, maar daarmee hebben we het belangrijkste designnieuws wel gehad.

Mazda maakt zich niettemin sterk dat de nieuwe Mazda2 een heel andere auto geworden is. De constructeur wijst onder meer op het sterk uitgebreide arsenaal aan rijhulpsystemen, zoals een Lane Keeping Assist, verkeersbordenherkenning en een 360-gradencamera, maar ook op het herwerkte onderstel met G-Vectoring Control Plus-systeem en een veel beter geïsoleerde cockpit. Tot slot is het Mazda Connect-infotainmentsysteem voortaan ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, het soort argumenten waar het doorgaans jonge koperspubliek wel oren naar heeft.

Mild hybride

Bij zijn lancering zal de vernieuwde Mazda2 beschikbaar zijn in twee verschillende motorisaties, telkens met de atmosferische 1,5 liter-benzine als basis. De instapversie met 75 pk komt uitsluitend met een manuele zesbak, voor de krachtigere variant met 90 paarden staat een zestrapsautomaat op de optielijst. Net als de grotere Mazda3 wordt ook de Mazda2 uitgerust met mild hybride ondersteuning om de emissies te drukken, het M Hybrid-systeem maakt gebruik van een 24V-circuit om een aantal secundaire stroomverbruikers van (gerecupereerde) energie te voorzien en de Mazda2 een extra duwtje in de rug te geven bij het aanzetten.