Vernieuwde Renault Mégane gaat aan de stekker

In het zog van de Volkswagen Golf krijgen we dit jaar een – komt-ie – golf van nieuwe middenklassers, na de pas gelanceerde Seat Leon is het nu aan de vernieuwde Renault Mégane om de Duitse maatstaf van een Frans antwoord te dienen. Met een fiscaalvriendelijke plug-in hybride variant zetten ze bij Renault alleszins een stap in de goede richting.

Vorig jaar vochten Renault en Peugeot al een robbertje uit bij de stadswagens met nieuwe generaties van de Clio en 208, dit jaar kijken de Franse grootmachten elkaar opnieuw in de ogen in het C-segment. Ook nu weer is het Renault dat als eerste zijn kaarten op tafel gooit met deze herwerkte Mégane-familie, die naast de toekomstige Peugeot 308 vooral de Spaans-Duitse concurrentie uit onze introductie in het vizier neemt.

Zoals je allicht al met eigen ogen hebt kunnen zien (of net niet), is dat de uiterlijke wijzigingen relatief beperkt blijven. Je herkent de nieuwe Mégane dus vooral aan de hertekende LED-lichtblokken, die achteraan gevuld worden met dynamische richtingaanwijzers. Binnenin wordt de Mégane opgesmukt met een herziene (en uiteraard digitale) tellerpartij, die op de topversies geflankeerd wordt door een nieuw infotainmentscherm van 9,2 inch.

Semi-autonoom

Op technologisch vlak introduceert Renault een aantal nieuwe rijhulpsystemen, waarmee ook de Mégane voortaan (semi-)autonoom door het verkeer laveert. Het gaat voor alle duidelijkheid om autonoom rijden van niveau twee, waarbij de Mégane het accelereren, remmen en sturen op goed afgelijnde (snel-)wegstroken voor zijn rekening kan nemen. Daarnaast blaft de kennel elektronische waakhonden alweer wat luider, met onder meer een noodremfunctie met voetgangerherkenning en een vermoeidheidsdetectie.

E-Tech

Naast bovenstaande updates, die op het hele Mégane-gamma worden doorgevoerd, is er ook nog belangrijk nieuws voor de Grandtour-breakversie. Die is vanaf de zomer namelijk als enige leverbaar in een plug-in hybride E-Tech versie, die – net als bij de gelijknamige Captur – gebruik maakt van de 1.6 TCe-benzine, twee bijkomende elektromotoren en een 9,8 kWh sterke accu om tot een uitstoot van minder dan 40 gram CO2/km te komen. De zuiver elektrische actieradius bedraagt zo’n 50 kilometer. In een later stadium zal ook de hatchbackversie met een plug-in hybride aandrijflijn worden uitgerust.