Wat gebeurt er met de auto’s na het autosalon?

Het 98e Salon van Brussel zit er helemaal op. Nu de rust in de Heizelpaleizen is weergekeerd na een bewogen slotweekend, zijn de automerken vandaag druk in de weer met de afbouw van hun salonstand. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de tentoongestelde wagens, die de voorbije 10 dagen talloze keren besnuffeld, bepoteld en – met ‘dank’ aan Extinction Rebellion – bekrast zijn geweest? Worden ze ‘refurbished’ tot ze er weer als nieuw uitzien, en vooral: worden ze nadien ook als ‘nieuw’ verkocht? Of kan je ze momenteel aan een vriendenprijs op de kop gaan tikken? We vroegen het na bij een aantal merkinvoerders.

“Onze salonauto’s worden de komende weken inderdaad refurbished tot ze weer in showroomstaat verkeren,” bevestigt BMW-woordvoerder Jeroen Lissens. “Dat betekent niet dat we ze als nieuwe wagens proberen te verkopen: de meeste auto’s worden nadien als dienstvoertuig ingezet voor één van onze medewerkers, vooraleer ze als tweedehandswagen op de markt komen.”

Bij Volkswagen-invoerder D’Ieteren worden de auto’s na het salon wél aan klanten doorverkocht, vaak met ‘interessante’ kortingen. “Showcars die nog niet te koop zijn, zoals in ons geval de Volkswagen ID.3 en de ID. Buggy, reizen uiteraard terug naar de fabriek,” aldus Volkswagen-woordvoerster Joke Boon, “maar alle andere wagens gaan van het salon terug naar ons Contact Center in Kortenberg, waar ze een volledig nazicht krijgen en eventuele schades worden hersteld. Nadien worden ze als testwagen gebruikt in het Contact Center of worden ze via het dealernet verkocht als demowagen.”

Ook de andere merken die door de D’Ieteren-groep worden verdeeld (Audi, Seat, Skoda, …) gaan op een gelijkaardige manier tewerk. Inclusief een bijkomende commerciële geste, dus.

Kortom: als je er geen punt van maakt dat zowat half België al eens achter het stuur van je nieuwe auto is gekropen, kan je bij sommige merken best wel een zaakje doen. Ook FCA-woordvoerder Wim Willems, die de merken Fiat, Jeep en Alfa Romeo vertegenwoordigt, bevestigt dat de salonauto’s elk jaar gegeerd zijn, net als bij Volkswagen zijn ze vaak al verkocht nog voor het autosalon de deuren sluit. “Dat komt niet alleen omdat auto’s op het salon vaak volledig uitgerust zijn, maar ook omdat klanten weten dat ze vrijwel meteen geleverd kunnen worden.”

De verhalen over bijkomende megakortingen, die doet Willems echter af als een ‘urban legend’. Willems: “Het klopt dat die auto’s na 10 dagen op het autosalon een grondige check-up kunnen gebruiken – en die ook krijgen, voor alle duidelijkheid – maar achteraf zijn ze niet van nieuw te onderscheiden. Bij ons liggen de gegeven kortingen dan ook in lijn met onze gewone saloncondities.”