Welke downsizing? Porsche lepelt dikke V8 in Cayenne GTS

Ook bij sportwagens wordt er geregeld gedownsized. Bij de Porsche Cayenne GTS en Cayenne Coupé GTS is dat gelukkig niet het geval. Meer nog: de krachtige SUV krijgt 2 extra cilinders!

Inderdaad, de Cayenne GTS doet het niet langer met een geblazen V6 van 440 pk, maar met een V8-biturbo die een cilinderinhoud van 4 liter combineert met een piekvermogen van 460 pk en een maximaal koppel van 620 Nm. Genoeg om de bijna 2,2 ton zware SUV na 4,5 seconden aan de 100 km/u af te zetten. Na dik 17 seconden passeert de naald van je snelheidsmeter de 200 km/u, om uiteindelijk te stoppen bij … 270 km/u!

Forse cijfers waar Porsche dan ook een gespierder uiterlijk aan wil koppelen. Zo krijgen de Cayenne GTS en de Cayenne Coupé GTS het standaard gemonteerde Sport Design Pack met zwarte koetswerkaccenten, met zwarte 21-duimsvelgen (RS Spyder Design) en met verduisterde lichtblokken. Binnenin noteren we dan weer flink wat alcantara, gecombineerd met donker geborsteld aluminium, rode stiksels en talrijke GTS-logo’s op onder meer de tellerpartij, de voordeuren, de dorpelbeschermers en de kopsteunen.

Gepaste soundtrack

Toch zal de meeste aandacht waarschijnlijk naar het achterwerk van de Cayenne gaan. Standaard is een uitlaatsysteem gemonteerd met twee uitlaatpijpen aan weerszijden van de achterkant van de wagen. Maar je kan op de Cayenne GTS Coupé ook kiezen voor twee centraal geplaatste ovalen uitlaatpijpen indien je ook het Lightweight Sports Pack aankruist in de optielijst. Hoe dan ook: de Duitse constructeur belooft een rijke, sportieve klank met een uniek karakter die het karakter van de GTS benadrukt.

In ons land staan de Cayenne en Cayenne Coupé GTS vanaf juli 2020 bij de dealers, maar je kan nu reeds een exemplaar bestellen. Porsche wil minstens 117.418 euro vangen voor de Cayenne GTS en 121.895 euro voor de Cayenne Coupé GTS.