Wordt dit de populairste Volkswagen van de volgende jaren?

De ID.3 mag dan de aankondiging zijn van Volkswagens elektrische toekomst, maar als wij de rekensom maken, zou het best wel kunnen dat deze ID.4 in de toekomst de populairste VW wordt.

Elektrisch, een crossover net iets groter dan de Tiguan, strak design, connectiviteitsoplossingen, … deze ID.4 heeft alles om de populairste jongen van de klas te worden. VW trok vanmorgen het doek van het model, eentje dat de link met de ID.3 makkelijk trekt.

Visueel gebeurt dat door de lichtstrip tussen de koplampen en de achterlichten en het lijnenspel. En ook vanbinnen neemt de crossover heel wat elementen over uit zijn kleinere broertje, inclusief de “Hey ID” spraakbediening.

Enkel achterwielaandrijving … in het begin

Maar de ID.4 neemt ook de achterwielaandrijving over van de elektrische hatchback. Pas in de loop van 2021 wordt het gamma aangevuld met vierwielaangedreven modelvarianten met twee motoren – eentje op de voor- en een andere op de achteras.

Volkswagen laat je twee keer kiezen twee vermogensvarianten wat betreft de aandrijflijn, die op hun beurt afhangen van de grootte van je batterij. Kies je voor de kleinste accu, 52 kWh, dan kan je kiezen tussen een krachtbron van 148 of 170 pk. Bij de 77 kWh grote batterij stijgt de cavalerie naar 175 of 204 pk. Die laatste zou tot 520 km ver geraken op één batterijlading.

De ID.4 zou tegen het einde van het jaar bij de dealers staan. Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland heb je een ID.4 1st edition vanaf 49.950 euro.