Zoveel wagens moeten andere merken verkopen om de winst per auto van Ferrari te evenaren (en het zijn er veel!)

Dat sportwagens bouwen een lucratieve business is, had je ongetwijfeld al door. Car Industry Analysis dokterde zelfs uit dat Ferrari gemiddeld 86.369 euro winst maakt per verkochte auto. BMW moet al 30 wagens verkopen om een zelfde bedrag te verdienen … en dat is dan nog één van de beste leerlingen van de klas …

Het gaat inderdaad goed bij het Steigerende Paard. Ferrari haalde vorig jaar een omzet van 3,7 miljard euro en verkocht voor het eerst meer dan 10.000 wagens. Bovendien sleepte het Italiaanse merk ook 594 miljoen euro aan inkomsten uit merchandise binnen. En dan komen binnenkort nog exclusieve modellen zoals de Monza en een SUV op de markt, wat hogere marges en hogere verkoopcijfers met zich mee zal brengen.

Een leuk extraatje voor een merk dat al goed boert. Ferrari maakt zoals gezegd 86.369 euro winst per wagen. Porsche moet al 5 voertuigen aan de man brengen om een zelfde winst te genereren. BMW 30, Toyota en Volvo respectievelijk 44 en 45. De cijfers van die laatste drie tellen trouwens voor de volledige groep. Daarom zakt de Volkswagengroep in zijn geheel naar 56 wagens om Ferrari te evenaren, Mercedes naar 67 en helemaal onderaan Nissan met maar liefst 926! De volledige lijst kan je hieronder bekijken: